Målningar, Linköping
Galleri Sander kan konsten att överraska. Den ena utställningen är inte den andra lik. En föregående dominerades av minimalism och konstruktivism, förnuftets konstarter. Den nya utställningen av Agneta Hemert präglas av jagets känsloflöden. Ett sorts informellt och spontanistiskt måleri.
Hon arbetar med två kategorier. Mot svarta bottendjup kan en svan flyta eller en huskropp vara förankrad som motiv. Grundsymboler. Kanske är det minnesfragment av förfluten tid ur barndomens landskap.
Som kontrast finns röda, rinnande färger på opak, så kallad ritfilm. Med titlar som ”Tystnad” och ”Jag” gestaltas olika känslolägen. De svartvita är ofta koncentrerade och täta, medan de röda är mera fritt öppna och flödande, nästan översvämmande utan början och slut.
De flesta av Hemerts målningar är egenartade och lever i kraft av sina egna fingeravtryck. Jagets andedräkt och den inre tystnadens polyfona värld. Men det finns några som jag har svårt att uppskatta helt som konstnärligt bildspråk. Och det är ett par verk som är alltför okontrollerat simmiga och slumpartade. Metoden är det inget fel på. Den har använts många gånger under 1900-talets modernism, men här blir inte resultaten övertygande. Slumpen behöver strängare sortering.
Men merparten av utställningens 17 verk i oljemåleri och tusch har ändå många intressanta kvaliteter av personlig särprägel, mångtydighet och samtidig en intagande enkelhet i uttryck och form.